18 april 2007

18/4/07
Nog wat universitair nieuws.
Ik ben niet de enige die de data van het verlof verkeerd begrepen had. De meeste van mijn collega’s hebben al verkeerde vliegtuigbiljetten gekocht om op verlof te gaan. Wat nu? Ik vraag heel beleefd aan mijn bazin Veronica om de twee klassen van maandag 30 april te verplaatsen. Dat is een groooot probleem; de inspectie is heel streng op dergelijke dagen, zonder goede reden gaat dat niet; en verschillende buitenlandse leraars hebben dezelfde vraag gesteld; alleen de rector kan beslissen of dit kan opgelost worden. Afwachten dus… Mijn collega’s vinden dat we het zelf moeten oplossen: gewoon zwijgen en in stilte wegblijven; als er vragen komen dan kunnen we de verloren lessen altijd nog inhalen. Ook nu weer zijn er de wildste speculaties waarom de universiteit vooraf geen correcte kalender kan geven…inderdaad wel een heel bizar systeem. Ik heb er lang over nagedacht: tot voor kort was er helemaal geen één mei verlofperiode; er was één dag vrij, de feestdag, voor iedereen; de regering is nu bezig geleidelijk het aantal jaarlijkse verlofdagen te verhogen, maar dat gebeurt niet voor iedereen tegelijk; de universiteiten hebben nu wel 7 dagen vrij, maar dat is nog niet in alle andere organisaties; één en ander brengt mee dat - voorlopig dan toch- elk jaar opnieuw moet beslist worden wie hoeveel verlof krijgt en wanneer, en het zou geen goede burokratie zijn wannneer dat niet op het laatste moment gebeurde…, tot dan toe blijft alles gewoon aangestipt als gewone lesperiode! Hoe dan ook, de meeste Chinezen kan het niet schelen wanneer precies het verlof valt, want die hebben toch nog niet genoeg geld om de hele tijd op verlof te trekken!
Nog inefficienter is het tweede deel van het verhaal; ik verneem nu pas dat mijn eindejaarsstudenten hun laatste les hebben op 30 april, en niet zoals altijd gezegd op 18 mei! Ook hier weer hetzelfde verhaal? Officieel les tot 18 mei, maar studenten en leraars hebben in die periode zoveel andere dingen te doen dat ze de facto drie weken vroeger mogen stoppen; op voorwaarde natuurlijk dat je tot het allerlaatste moment blijft volhouden dat het schooljaar drie weken langer duurt! Alleen onnozele buitenlandse leraars lopen in de val. Mijn Amerikaanse collega Nolan en ikzelf zijn de enige buitenlanders die eindejaars les geven, we zitten allebei behoorlijk in de knoei! Je maakt een lesprogramma voor 10 lessen, inclusief een schema om de studenten op dagelijks werk te beoordelen, en na zeven lessen blijkt ineens dat er nog maar één over is. Eén les om alles af te ronden en een systeem te vinden om alle studenten punten te geven. Ik begin te begrijpen waarom de studenten niet erg onder de indruk waren telkens ik hen er aan herinnerde dat ze half mei een toets zouden krijgen!

Genoeg geklaagd over het inefficiente China. Vandaag heeft China in één keer zomaar zes nieuwe TGV-lijnen ingehuldigd. Ook wij zijn bij de gelukkigen. We kunnen nu naar Beijing per trein in iets minder dan 4 uur, en in vijf uur naar Harbin. In echte design witte TGV’s. Er is wel protest wegens de dure biljetten, dubbel van de gewone treinen; het ministerie heeft beloofd de zaak opnieuw te bekijken.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb nu mijn mail naar Xu Ying ons contact in Peking gestuurd Jan J

9:19 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hehe, eindelijk eens jullie blog bijgelezen.. Lieve voelt haar blijkbaar al volledig thuis. ;-)
De zomer is hier al goed begonnen! 20 graden en meer!
Groetjes en nog veel plezier daar,
Anne

11:18 p.m.  

Een reactie posten

<< Home